Ik wil nog ‘n keer terug komen op het voorgestelde nationale vliegprogramma voor 2022.
Heb het nu een paar maal gelezen om zeker te zijn van wat er nu eigenlijk staat.
Als het onwetendheid zou zijn kan je het bestuur eigenlijk niet eens wat kwalijk nemen want je krijgt uiteindelijk het bestuur wat je verdiend.
Ik wil hiermee zeggen dat je goede bestuurders net zo lang kunt wegjagen tot je er geen meer over hebt die bekwaam genoeg zijn om de kar te trekken.
Het zou jammer zijn als dit inmiddels zover is.
Maar erger is het als dit voorstel er is gekomen uit pure arrogantie.
En ik ben bang dat dit het geval is.
Het is arrogant om te denken dat je de oplossing weet als heel veel goede (presterende) liefhebbers al jaren aangeven dat het jonge duiven programma niet deugd en hun adviezen blijft negeren.
Sinds Nationaal Orleans en andere NPO concoursen zoals Bourges en Chateauroux van het vliegprogramma zijn verwijderd heeft zich het verspelen van jonge duiven gaandeweg steeds meer uitgebreid. (zie mijn mening in de vorige blog)
In een notendop is dit ook wat meerdere kampioenen als probleem ervaren.
Maar……de oplossing voor het massaal verspelen is naderbij, het NPO bestuur lost dit op door gewoon bijna twee maanden spelgenot in de vuilnisbak te gooien.
Mijn voorspelling: Nog minder kilometers/vluchten als jonge duif en we gaan steeds meer duiven verspelen als oude duif, de selectie gaat gewoon door, alleen een jaar later en nadat we er jongen van hebben gekweekt die ook de weg niet weten net zoals hun verdwaalde ouders.
Iets minder belangrijk maar niettemin hebben we er wel mee te maken. Wat gaat dit betekenen voor het transportgedeelte van onze hobby.
Kan mij voorstellen dat het vervoer met 7 of 8 vluchten minder volgend seizoen een heel andere begroting moet gaan maken. Of verwachten ze misschien een zelfde aantal duiven te gaan vervoeren als er geen wedstrijd wordt gehouden en het alleen maar training is.
Daarom verwacht ik dat in Zuid-Holland het gezonde verstand zal zegevieren en hier gewoon aan het normale programma wordt vast gehouden.
Kan mij niet voorstellen dat het Z.H. bestuur zich deze NPO onzin laat opdringen.
We gaan het nauwgezet volgen, ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Deze week in “Op (de) hoogte” schrijft de redacteur van deze mail:

Wat mij verder opvalt, is dat er ook verhalen de ronde doen alsof in het eerste concept fors minder vluchten zijn opgenomen dan in het programma dat wij dit jaar hebben. Ik zet ze voor het gemak maar even naast elkaar, kunt u zelf de verschillen constateren.
Nationaal Vliegprogramma 2021 2022
Vitesse                                       6        7
Midfond                                     7        6
Dagfond                                    5        6
Marathon                                  5        5
Jonge duiven                           8 + 3  8 + ?
Natour                                      5         5
Het verschil zit hem dus niet in het aantal vluchten.

Dit zal best kloppen maar het zijn beide vliegprogramma’s waar het nodige aan gesleuteld is vanwege corona en een vorig seizoen al ingekort programma.
Ik had verwacht dat men hun voorstel ging verdedigen anders moet je zoiets niet voorstellen.
Maar ik had niet verwacht dat men een geheel verwarrende voorstelling zou voorschotelen.
Het laatste volledige vliegprogramma is gevlogen in 2019 en als je dit vergelijkt met het huidige voorstel zijn er sowieso 6 vluchten minder.