Dan heb ik het over het vraagstuk van de uitslagen. En dan met name hoe en waarom die tot stand komt. Heb wel een paar reacties op mijn stukje van vorige week gekregen, zoals:
Beste Kees,
Betreffende je “problemen” met de eerste duif het volgende.
Men kan bijv in WinVer aangeven welke volgorde men aan wilt houden bij twee (of meer) duiven in dezelfde seconde. Hierbij kan men kiezen uit het vaknummer (zoals het waarschijnlijk in Drechtsteden wordt gehanteerd) en getekende (zoals het waarschijnlijk bij jou in de vereniging wordt gehanteerd. Natuurlijk kan het dan ook nog zo zijn dan de duif welke hoger op de lijst staat, ook in een lager vaknummer zit (dus bijv zoals in de laatste uitslag de 2e getekende welke dan in vak 1 zit). Je zou dit zekerheidshalve na kunnen kijken op de uitdraai van je klok.
Het kan hierdoor dus per niveau verschillen welke duif er als eerste op de uitslag wordt geplaatst.
Zo zou het inderdaad kunnen zijn, maar dat is toch eigenlijk van de gekke. Als ze inderdaad alleen maar een prijs toegekend krijgen om dat ze toevallig op een ander plek op de inkorfstaat staan. Het lijkt mij veel logischer dat twee duiven met dezelfde snelheid ook dezelfde prijs krijgen toegewezen. Zo doen ze het in ieder geval wel in België als ook in Duitsland.
In onze reglementen omtrent elektronisch constateren staat dit in ieder geval niet beschreven. Misschien iets om in de winter eens een uurtje aan te wagen in de verschillende besturen.
Voor het weekend waren de vooruitzichten prima. Lekker weer en een kalm windje tegen. Alles wat er een mooi vluchtje van kon maken. En dat werd het ook. Misschien had er wat er eerder gelost mogen worden maar er werd weer een moeilijk woord tussen de verwachtingen in geponeerd en daardoor werd er weer onnodig lang gewacht. Zo denk ik er in ieder geval over.
Afgelopen winter werd er heel voorzichtig gevraagd of plaatsnemen in de lossingscommissie iets voor mij zou zijn. Dit heb ik toen resoluut van de hand gewezen. Bij mij zouden de duiven meermaals het luchtruim in gaan wanneer dit van hogerhand beslist niet zou mogen. Ik ben daar dan ook niet geschikt voor. Ben er wel van overtuigd dat ik een hoop liefhebbers veel ergernis zou besparen.
Zo was er ook gisteren een beetje ergernis, en niet ten onrechte. Bijvoorbeeld de vlucht vanuit Arras, waarom zo lang wachten met lossen. De Belgen losten al om 9.30 uur op dezelfde losplaats. Het zal niet zijn omdat het zo’n slecht weer was. Dat bleek ook uit de uitslagen, dit concours stond daar precies vijf minuten open.
Maar het is nu eenmaal zo, we hebben te maken met een stukje bureaucratie waar men zich aan wil vast houden. Daarom vlogen onze duiven gisteren op het heetst van de dag en dat was helemaal niet nodig. Maar zoals ik al eerder schreef, er zal wel ergens in een voorspelling een duur woord zijn gevonden en dan laten we liever de beesten dorst lijden.
Ondanks alles werd het op het eerste gezicht een mooi vluchtje. Het stond alleen 10 minuten langer open dan de al eerder genoemde Belgische lossing.
Wij stonden met onze duiven in Quievrain en daar werden de duiven gelost om 12.15 uur.
Voor mij werd het niet de uitslag waar ik van te voren een klein beetje op had gehoopt. Op mijn hok waren het dit keer de duivinnen die de kar moesten trekken. De eerste vijf duiven waren duivinnen en bij de eerste 12 op mijn hok waren maar drie doffers. Bij het wegbrengen van het systeem moesten er nog zeven komen waarvan zes doffers. Waarschijnlijk komen zij toch een beetje kwaliteit tekort tegenover de duivinnen.
De uitslag in de club tegen 681 duiven 4-8-21-22-27-28-30-34-39 etc
Samenspel Drechtsteden tegen 3937 duiven 11-25-101-109-151-154-157-170 etc in totaal 31 prijzen van de 56.
Broer Ton had weer een prima weekend. In de club won hij 1 en 2. En in de kring was dit goed voor de 1 en 3e prijs.
Toch nog een beetje plezier van dit vluchtje door deze uitslag. Hij is vorig jaar helemaal opnieuw begonnen met alleen maar duiven van mijn hok. Dus heb best een beetje het gevoel dat ik hieraan heb meegeholpen. Maar het seizoen is nog jong, er zullen vast nog genoeg hindernissen komen.