Nog één officiële vlucht en voor de doordouwers nog een vlucht extra. Deze extra vlucht wordt vervlogen vanuit Pontoise. In het leven geroepen als zijnde een attractievlucht. Maar ik denk dat het meer een leervlucht voor de fondmannen moet zijn. Maar… ik vind het een prima initiatief. Volgens mij kan je nooit genoeg vluchten hebben, ik ben nu eenmaal een liefhebber van hoe meer hoe beter. Dan maak ik uiteindelijk nog altijd zelf uit waar ik op mee doe. En dat is dan niet de keus van de bestuursleden die in de winter zo nodig voor mij moeten beslissen wat ik wel en wat ik niet mag vliegen.
Er worden in de winter nogal eens beslissingen genomen die niet stroken met wat de liefhebbers zomers zouden willen. Zo wordt er na een wat mindere vlucht ( qua verloop) gelijk aan de handrem getrokken en vliegen we de week erna een vlucht met een dag later inkorven ofwel minder kilometers. Dan wordt er totaal geen rekening gehouden met liefhebbers die van tevoren al hun strijdplan hadden aangepast en een deel van hun duivenbestand gewoon thuis laten voor de vlucht van de week er na. Hier bedoel ik mee dat je wel vrolijk iedere week je duiven in kan korven zonder rekening te houden met de vlucht die de week er na komt. Je wordt toch geholpen door een bestuur wat denkt dat een mindere vlucht gelijk staat aan een aanpassing van het vliegprogramma. Zo’n beslissing wordt mede snel gemaakt door belangenverstrengeling met het vervoer. De wagens moeten uiteindelijk zo vol mogelijk.

En op dit moment (zondagmorgen) denk ik ook dat de chaffeurs niet thuis mogen komen. Het is volgens mij niet uit te leggen waarom er gewacht moet worden. Gisteren werden de duiven van Zeeland gelost in Pontoise om 11.00 uur en Arras om 11.10 uur. Noord Holland werd gelost in Moeskroen om 12.45 uur. Beide concoursen verliepen uiterst vlot, kijk maar bij de Compuclub. Wij wonen hier met z’n allen tussenin. Bovendien is onze losplaats in de lijn Pontoise, Arras en Moeskroen. Waarom niet gelost is mij een raadsel. Je maakt mij niet wijs dat het alleen in Peronne heel de dag niet goed was. Maar vooruit we weten dat de huidige commissie uiterst voorzichtig is. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan de tijd dat er wel eens een klein risicootje genomen werd door de vorige lossingscommissie. Maar op naar zondag, de vooruitzichten zijn voor deze dag wel beter. Nu, zondagmorgen, mogen de chaffeurs volgens mij nog steeds niet thuis komen. Het is inmiddels 11.00 uur, maar de duiven vliegen nog steeds niet. Hier is het schitterend weer, misschien onderweg niet zo goed. Dit is volgens mij grotendeels over België. Maar eens kijken wat daar dan aan de hand is. De website van PIPA geeft je dan de nodige info. Hier is te lezen dat er gelost is in Quievrain om 8.30 uur en te Noyon om 8.00 uur. Nog steeds is Peronne hier tussenin gesitueerd. Maar we wachten af. Het is wel één van de grootste ergernissen van dit moment. Voorzichtigheid is niet zo slecht, maar je moet dit niet overdrijven. Van lieverlee hebben we duiven gemaakt die niet meer tegen een stootje kunnen.

Weet je wat ook zo’n ergernis is; niet op tijd je website bijwerken. Vooral de lossingspagina is hiervan het grootste probleem. Er wordt bijvoorbeeld vermeld: volgend bericht om 13.00 uur. Dan weet je vooruit dat melkers uiterlijk om 13.05 uur een kijkje nemen hoe het er voorstaat. Als er dan een kwartier later nog steeds niets opstaat sla je de plank helemaal mis. Dan is het geen informatie meer maar één grote bonk ergernis. Neem dit probleem eens onder de loep in de commissie en probeer het te voorkomen.

Nog even over het massa inkorven. Van verschillende kanten wordt het aangewezen als zijnde een groot probleem. En dan zeer zeker in de samenspelen waar de overheersing niet normaal meer is. Trouwens het aantal duiven wat ingekorft wordt is ook zeer zeker niet normaal. In 2015 heb ik eens een balletje opgegooid om te komen tot een inkorfbeperking. Dat werd toen op de afdelingsvergadering ergens geparkeerd als zijnde een probleem voor later en de oplossing ook wel later zou komen. Ik ben van mening dat dit voorstel gerust weer uit de parkeergarage gehaald kan worden want het loopt van lieverlee de spuigaten uit met de aantallen.

De vlucht van vandaag had een supersnel verloop. Zowel in tijd als in snelheid. Het vluchtje stond 7 minuten open. De hoogste snelheden zaten net boven de 1900 mpm.
Zelf hadden we alle jongen mee, in totaal 70 stuks. In de club winnen we van 294 duiven 2-3-4-8-9-10-11-12-13-14 enz. Broer Ton sluit de laatste vlucht af met de 1e prijs.
In de kring tegen 995 duiven starten we met de prijzen 6-10-11.

Op de valreep nog even de uitslag in de kring waar het massa inkorven bijna gewoon aan het worden is. De kring Gouwe & IJssel had 2254 duiven in concours. Daar hadden de mannen G & S Verkerk er 316 in de mand zitten. Daar kwamen 33 duiven tegelijk op het hok af en die winnen dan ook van 1 t/m 33. Verder commentaar overbodig.