Goed besturen is ook een vak, meestal gestoeld op jarenlange ervaring.
Het is niet iedereen gegeven dit onder de knie te krijgen, des te meer is het verschrikkelijk jammer dat wij zitten opgescheept met een bestuur dat denkt het te kunnen, maar ik heb hier toch mijn twijfels over.
Heb het niet over het clubbestuur maar bedoel het NPO bestuur, het hoogste bestuursorgaan waar wij mee te maken hebben.
Waar ik vooral aan twijfel is het vermogen om te denken als een duivenmelker/sportman.
Heb ook het vermoeden dat er weinig echte duivenmelkers zitting hebben in dit bestuur.
Waarom ik dit zo opschrijf is een gedaan voorstel omtrent het vliegprogramma voor de komende jaren.
Het voorstel is starten begin Mei met de oude duiven en met de jonge duiven begin Augustus.
Als dit doorgang vind zijn er in één klap 8 vluchten minder dan in 2019 (het corona jaar 2020 is geen vergelijking).
Nogmaals, hoe krijg je het verzonnen.
De basis van de duivensport is het vitesse/midfond spel, en daar pleur je in één keer acht wedstrijden van in de vuilnisbak.
Dan denk je als je met zo’n voorstel komt dat er een gedachte achter zit die hout snijd.
Als je wat doorleest is het voorstel gedaan met de bedoeling dat er minder duiven worden verspeeld.
Voor mij is dat hetzelfde als het bestuur betaald voetbal komt met een nieuwe regel dat de voetbal competitie acht weken later begint want dan heb je niet zo snel een blessure.
Zou het niet zo kunnen zijn dat we met dit soort regels het paard achter de wagen spannen?
Kijk, je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn maar ik ben van mening dat je ze als jonge duif niet genoeg kunt laten vliegen om de selectie zo snel mogelijk door te voeren.
Met slecht geselecteerde duiven als jaarling gaan kweken is vragen om problemen.
Wat er niet in zit kan er niet uitkomen en wat moeten deze duiven doorgeven als je niet meer weet dan dat ze van een paar onbenullige vluchtjes zijn terug gekomen.
Met jongen gekweekt van deze duiven gaan we dan weer proberen er zoveel mogelijk van over te houden en de cirkel is rond, het is je binnen een paar jaar gelukt een duif te kweken die bijna niets meer kan.
Ik ben er daarom van overtuigd dat je met het NPO voorstel het tegenovergestelde bereikt als dat er wordt beoogd.
Er wordt zo vaak door oudere melkers verteld dat je vroeger niet zoveel jongen moest kweken om er uiteindelijk nog genoeg over te houden om je vliegploeg aan te vullen.
Dat was niet zo omdat de melkers toen slimmer waren maar dat kwam omdat het vliegprogramma zo was ingericht dat er vele jaren achtereen automatisch geselecteerd werd.
Uit deze duiven werden dan ook geen wegblijvers gekweekt omdat die er namelijk al lang waren uitgeselecteerd.
Toen we in 1985 starten op het huidige adres werden onze jonge duiven heel degelijk opgeleid voor hun latere loopbaan.
Vanaf half juni tot eind september wekelijks de mand in en de laatste vijf vluchten waren achtereenvolgens Etampes 415 km, Chartres 410 km, Orleans 470 km, Peronne 240 en als afsluiter Bourges 540 km.
Kun je je nu niet meer voorstellen maar ik ben er van overtuigd dat deze opleiding heel veel aan mijn latere successen heeft bijgedragen.
Ben ook altijd van het standpunt uitgegaan dat je alleen wat hebt aan de duiven die terug komen, de duiven die wegblijven daar ben je van verlost.
De laatste jaren gingen er ook op mijn hok in verhouding steeds meer jongen verloren als dat ik gewend was.
Ook ik kon de duiven niet alleen op hun uiterlijk beoordelen en had kennelijk ook de hulp van de gevlogen kilometers als jonge duif nodig.
Maar om mij de kans te geven dit te verhelpen door meer vluchten en of kilometers te kunnen aanbieden aan mijn jonge duiven, wordt er door een paar bestuurders die geheel naast de realiteit leven dit geheel teniet gedaan.
Ik hoop dat er op de vergaderingen die komen gaan deze winter het gezonde verstand zegeviert.
Maar ik houd mijn hart vast als ik deze week lees in “Op (de) Hoogte” dat er moet gewerkt worden aan het de laatste tijd veel besproken EERLIJK SPEL.
Hun enige maatregel is er op te letten dat de duiven allemaal tegelijk gelost worden en als dit niet lukt moet een afdeling geld kunnen lenen om de wagens om te bouwen zodat er een automatisch lossysteem ingebouwd kan worden.
Een mooie schijnbeweging om het echte probleem niet te benoemen.