Voordat ik verder ga eerst het slechte nieuws, “FENNA” is nog steeds niet terug van dat 100 kilometer vluchtje van vorige week. Deze week talloze keren naar het hok gekeken of ze was gearriveerd. Ik had er zo tien andere duiven voor willen missen. Want wanneer heb je een duif op je hok die als jaarling al twee keer de snelste van de hele lossing is. Ik weet ook wel dat er meer duiven zijn met dezelfde kwaliteit, maar dat zijn er toch niet zo heel veel.

Maar we gaan gewoon verder en ook deze week was er weer een vlucht. Het was het vergelijkbaar met vorige week, het weer was eender en ook de wind kwam nagenoeg uit dezelfde richting. Ook de lossing was vrij laat op de dag. Vorige week schreef ik over de vlucht dat er iets niet klopte. De vlucht van deze week maakte het nog eens te meer duidelijk dat er vorige iets verkeerd was gegaan. Met dit weer en de wind uit de NW richting is het normaal gesproken moeilijk vliegen tegen Dordrecht. En vorige week kwam geheel Dordrecht zo maar een kwartiertje te kort. Wat er verkeerd is gegaan zullen we nooit weten, maar kom niet met kul verhalen aanzetten. Er werd beweerd dat de duiven niet vertrokken van de losplaats. Zal wel maar van alle Dordtse duiven was er niet één die de goede kant opging. Ook werd beweerd dat de ene kant van de wagen recht op de wind stond en omdat de wind recht op de manden blaast komt er dan geen duif naar buiten. En dat moet dan de reden zijn dat een hele stad geen duif op tijd in de klok heeft. Als je dit beweerd heb je toch niet door dat er best nog duivenmelkers zijn met een beetje verstand.

Maar de vlucht is gespeeld en op naar de volgende.

Nu over deze week, zoals gezegd een late lossing. Om niet in tijdnood te komen werd besloten om alles tegelijk te lossen. Moet eigenlijk altijd gebeuren dan kan je ook niet van die rare uitslagen krijgen. En wat ik vorige week beweerde, dat we in Dordt goed zitten met een NW wind werd helemaal bewaarheid. Meer dan 40.000 duiven in concours en bij de eerste 9 duiven van dit hele konvooi staan 8 Dordtse duiven. Het was de eerste vlucht vanuit Frankrijk dit seizoen. De snelste duiven zaten net boven de 1200 mpm.

Toen we op de duiven stonden te wachten was de schatting dat de eerste duiven tussen kwart over en half zes zouden arriveren. Mijn klokje gaf 16 over vijf aan toen het eerste ploegje van tien duiven over ging. De eerste duif op eigen hok arriveerde om 18 over vijf. Het bleek in de club nog de snelste duif te zijn. In de kring werd het de zesde plek, wat ook de zesde snelste duif van de hele lossing is. De totaal uitslag viel opnieuw een beetje tegen. 21 prijzen van de 48 is maar heel gewoontjes. Ik ga meer en meer geloven dat mijn manier van duiven houden zoals ik het nu doe niet ideaal is met het koude weer van dit moment. De uitslagen van vorig jaar gaven in grote lijnen het zelfde beeld. Toen kwamen de echte goede uitslagen ook pas half Mei. Dus daar gaan nu ook maar van uit.

Dit wordt de laatste week dat ik de oude duiven verduister. En dan maar hopen dat het net als vorig jaar de rui een beetje tegen houd maar dat ook door het verlengen van de dagen tevens de vorm een beetje om de hoek komt kijken.

Dat verduisteren de rui vertraagt is algemeen bekend. Andersom is eigenlijk het tegenovergestelde waar. Ik bedoel dat bijlichten de rui versnelt. Als je net als ik winterkweek doet zal het ook wel zo zijn dat je begint met de dagen te verlengen een weekje voor het koppelen. Als ze dan eenmaal gekoppeld zijn laat ik op het kweekhok normaal gesproken de tijdklok gewoon aan. Dus vanaf half november tot en met eind maart zijn de dagen 15 uur licht. Eind maart trek ik meestal de stekker uit de tijdklok. Daarna lijkt het wel of de duiven hieraan moeten wennen. Misschien hebben ze wel een soort jetlag. De volgende ronde eieren loopt een paar dagen vertraging op. Bovendien komt dan ook de rui in een versnelling. Op dit moment zijn ze nog net niet in de grote rui maar het lijkt er toch veel op. Kijk maar naar onderstaande foto. Voor alle duidelijkheid ze zitten voor de vierde keer op eieren en hebben zelf twee rondes groot gebracht.