En dan zit het er weer op voor 2016. Het lijkt wel of alles steeds sneller gaat als je wat ouder wordt, maar dit seizoen is ondanks alle slecht weer perikelen gevoelsmatig zeer snel gegaan. Nog één jonge duiven vlucht en twee nalijn vluchtjes dan kunnen we weer zeven maanden uitblazen.

Maandag was het de dag van de Belgian Master. Het one loft gebeuren voor België. Dit jaar extra speciaal omdat het gekoppeld was met het wereldkampioenschap. Beide vanaf één hok met dezelfde organisatie en vanaf dezelfde vlucht. De finale werd vervlogen vanuit Tours (456 kilometer). Vooraf werd er een trainingsschema afgewerkt, dat ging in 5 keer naar 33-50-50-98 en 98 kilometer. Aansluitend werd er een asduif competitie vervlogen in vier stappen. Te weten 129-203-203 en 272 kilometer. Al deze vluchtjes werden nog nooit zo succesvol afgewerkt. Zo konden er op de finale vlucht maar even 800 duiven deelnemen. Tot dan hadden deze duifjes een zeer vlot parcours afgewerkt. De dag van de finale kon men zich geen beter weer wensen. Stralend blauwe lucht en een kalme NO wind. Maar het werd keiharde confrontatie tussen 800 goed voorbereidde duiven. De eerste duif maakt maar net 900 m.p.m. geklokt net na 16.00 uur. Met het sluiten van de dag waren er precies 31 duiven die hun thuishonk hadden bereikt. De dag nadien rond het middaguur waren de 150 prijswinnaars binnen. En als ik het goed heb gezien waren er die dag in totaal 262 weergekeerd. Al met al een vlucht die iets te zwaar bleek te zijn voor deze duifjes met deze voorbereiding. Mijn mening is dat deze jongen een vorm van hardheid te weinig hadden. Ik bedoel hiermee dat alles wat aan deze vlucht vooraf ging te makkelijk was. Zoals te weinig nachten mand (dit is het belangrijkste wat een jonge duif moet leren) geen vluchten in de training waar het echt werken was. En dit bij elkaar heeft er voor gezorgd dat het vanuit Tours net allemaal een beetje teveel was. De 31 duiven die wel thuis wisten te komen zijn volgens mij allen geschikt om door te houden. Dat is wat ik zoek in een duif.

Deze week heb ik mijn jongen nog eens onder handen genomen en wil proberen de laatste twee weken er nog een mooi prijsje uit te persen. Zo heb ik ze deze week op dinsdag en woensdag twee dagen achtereen weggebracht naar de grens. En beide keren waren ze ondanks de oostelijke wind nagenoeg gelijk met mij thuis. Dat was dus niet slecht. Op vrijdag ook nog eens de oude duiven naar de grens gebracht. Dus weer zat kilometers gemaakt. Donderdag 48 jongen ingekorfd voor Pont St Max en op vrijdag 20 oude duiven naar Quievrain.

Volgens mij waren de oude duiven een zekerheid en was het met de jongen maar weer afwachten. Zaterdagmorgen was de eerste tegenvaller de harde wind uit ZZW richting. Een weertype wat op zijn zachtst gezegd niet mijn voorkeur heeft. Komt nog bij dat ik weet dat mijn duiven met dit weer ook niet echt op hun best zijn. Maar zoals altijd sta je als duivenmelker met heel veel hoop op een vroege duif te wachten. Dit keer tegen beter weten in. Eerst kwamen de oude duiven (waar ik zoveel vertrouwen in had) van Quievrain, voor mij 168 kilometer. Heel, heel hoog kwam de eerste duif aan. Voor je gevoel duurt zoiets altijd een eeuwigheid en nog eens het zelfde duifje wat vorige week de eerste won. Dus ik had best een beetje hoop op opnieuw een mooie prijs voor dit duifje. Maar toen eenmaal de appjes door kwamen wist ik dat dit ijdele hoop was. Zo zie je maar dat duivenverstand eigenlijk niet bestaat. Er is er nog steeds maar één die altijd gelijk heeft, de uitslag.

Maar we hadden nog de jongen die in aantocht waren vanuit Pont St Max. Maar hier moest je weer raketten hebben want de snelste duiven gingen ruim boven de 1800 meter. Dat is nog altijd bijna 110 kilometer per uur. Maar zowaar twee duifjes wisten het dit keer voor elkaar te krijgen om mooi op tijd te komen. In de club 1 en 2 en in de kring 9 en 10. Dan denk ik maar dat alle moeite deze week niet voor niets is geweest.

Quievrain in de club 356 duiven 16-20-24-29-30 en 13 van de 20 prijs.
Pont st Max in de club 258 duiven 1-2-16-17-18 en totaal 14 prijzen

We gaan nog een week ons best doen voor de nationale vlucht vanuit Fontenay. Ga nu vast tanken.