Het is heel, heel stil aan het duiven front. Zo hier en daar komt er eens een leuk of minder leuk berichtje binnen. Maar over het algemeen is alles in diepe rust. We hebben het dan niet over het verkoop front want dat draait weer op volle toeren. Een ieder probeert op zijn manier een paar euro’s te bemachtigen. De meesten doen dit door wat jongen van hun beste duiven aan te bieden. Hier is uiteraard niets mis mee. Op een fantastisch vliegseizoen mag best een beloning volgen in de vorm van wat klein (zelfs groot) geld voor de jongen van je kampioentjes.

Er zijn er ook die het groot aanpakken en de boel totaal verkopen. Zoals wijzelf dit in 2008 hebben gedaan. De grote uitdaging was hier om te proberen weer op hetzelfde niveau terug te keren. Het is een lange weg kan ik u vertellen, maar we zijn volgens mij op de goede weg.

Toch zijn er van die mannen die kun je alles afpakken en in no time zijn ze weer waar ze voor de verkoop waren. Zo’n ongelooflijke vakman vind ik persoonlijk Eric Limbourg. Meerdere keren heeft hij de boel verkocht en binnen één hooguit twee seizoenen heeft hij zijn plaats tussen de kampioenen weer ingenomen.

En dan zijn er ook een deel melkers die verkopen omdat ze graag verkopen. Bij deze verkopingen moet je altijd goed opletten wat ze nu eigenlijk aanbieden, maar meer nog wat ze niet aanbieden en zelf mee door gaan. Dus opletten bij dit soort aanbiedingen. U bent gewaarschuwd.

Een minder leuk bericht was toch wel het positief onderzoek naar verboden middelen bij Kees Droog. Hij kan toch wel één van de sensatie mannen van de laatste seizoenen genoemd worden met zijn nationale overwinningen vanuit Barcelona en Pau. Bij dit soort mededelingen rijst bij mij altijd de vraag of zo’n zogenaamd verboden middel de duiven echt zo hard heeft laten vliegen. Ik betwijfel dat. Maar het feit blijft dat je dit soort fratsen niet moet doen, het is nu eenmaal verboden.

Wat de gemoederen nog enigszins bezig houd op dit moment is het vliegprogramma voor 2017. Mede door alle hele en halve voorstellen is er van lieverlee geen touw meer aan vast te knopen. En zo reageerde ook het afdeling bestuur. Zij weten ook niet goed meer waar het allemaal heen gaat en hebben er daarom maar een bericht uit laten gaan dat op de komende vergadering het onderwerp vliegprogramma ook voor hun nog één groot vraagteken is. Ben wel benieuwd hoe al die goed bedoelde voorstellen en plannen er uiteindelijk uit gaan zien.

Tot slot…

De hokkenbouw is wat het nieuwe gedeelte aangaat inmiddels afgerond. De komende week gaan we het oude gedeelte nog een opknapbeurt geven. En hopen dan het komende weekend met alles klaar te zijn. Hier onder een plaatje van het nieuwe hok.

hok-klaar