Dit staat voor One Loft Race en dit fenomeen zou volgens aardig wat mensen de toekomst van de duivensport zijn.
Het zou best kunnen maar dan wel zonder mij, ik kan er namelijk niet veel plezier aan beleven.
Zo is dat gedoe op afstand waar je ook nog eens aan de goden bent overgeleverd niets voor mij.
Wat ik wel doe en leuk vind aan die races is na afloop van de race de verkoop volgen op het internet van de winnende duiven en dan speciaal de afstamming eens bekijken.
Al is het ook hier dat de massa inkorver meestal met de eer gaat strijken en veel van de stamkaarten lijken dan ook op elkaar, maar soms heel soms zit er toch iets interessants tussen.
Zo was er bij PIPA de verkoping van de duiven die op de Pataya race in Thailand leuk hadden gepresteerd, zo’n kleine 200 duiven werden er aangeboden.
In de finale race werd een duif van Gerard Koopman afgefloten als winnaar en behaalde voor zijn eigenaar een mooi zakcentje binnen wat hij ook gelijk weer spendeerde om deze duif op zijn hok terug te krijgen.
Maar liefst 176.000 euro was hier voor nodig en is als het goed is onderweg naar de hokken in Ermerveen.
Ook was er naast deze finale race een tweede race van 600 km en daar werd het voor ons als Team Bosua pas echt leuk om de stamkaarten goed te bekijken.
Er stonden 4878 duiven in concours en daarvan waren de 3e-4e-5e en 6e prijs in meer of veel mindere mate duiven waar onze naam in de afstamming terug te vinden was.
De derde prijs werd gewonnen door een 100% Bosua duif die werd ingezonden door een Deense liefhebber die regelmatig bij ons een duifje aanschafte.
In de afstamming komen we onze welbekende stamduiven tegen zoals “KANNIBAAL” , “AUTOKOPPEL” en “KLEINE FIGO”.
De grootmoeder van de vierde prijs komt uit de 1e Nat Agen van Gero Dijk waarvan de moeder bij ons vandaan kwam.
De vijfde prijs is heel in de verte familie van het “AUTOKOPPEL”.
En de zesde prijs werd gekweekt uit een duivin die als naam heeft “BK 11-BOSUA” waarin opnieuw “AUTOKOPPEL” en “MISS MARBELLA”.
Was best leuk om te lezen dat ons soort nog steeds alive and kicking is, zeker als je in ogenschouw neemt het kleine aantal duiven wat er door ons werd verkocht sinds 2008.
De grens is getrokken.
Zo zou je het kunnen noemen wat er is besloten op de ledenraad van onze organisatie van afgelopen zaterdag.
Er waren een paar afdelingen die op het voorstel om te gaan herindelen een rem wilden zetten maar de meerderheid besloot toch om er op een gecontroleerde manier vaart achter te blijven zetten en niet te laten verzanden in een moeilijk ja/nee spelletje.
Dat is wat ik er van kon opmaken na het terugkijken van de ledenraad via YouTube.
Vooraf aan deze ledenraad was het voor onze vereniging niet echt duidelijk waar wij in de toekomst bij zouden horen, ofwel blijven in afd West ofwel verhuizen naar de nieuw te vormen afd Zuid-West.
Het is nu wel duidelijk na onze afdelingsvergadering van 6 Maart en de ledenraad van 8 Maart dat wij blijven vliegen in het vlieggebied waar we altijd al hebben gevlogen.
Maar hier werd wel het sein gegeven aan de afdeling besturen om zich te gaan voorbereiden hoe dit alles geregeld moet worden.
Denk maar aan de nieuw te vormen vlieggebieden in 2026 of wat denkt u van de nieuwe vlieg programma’s, dat gaat ook nog een hele puzzel worden.
In de nieuwe afdelingen met een minimale afstand verschil van 100 km overvlucht kun je moeilijk vitesse en midfond vluchten van dezelfde losplaatsen in elkaar breien.
Het wordt alleen maar moeilijker om het iedereen naar de zin te maken.
In ieder geval kunnen ze daar al een heel jaar over na gaan denken en dit niet opschuiven tot het laatste moment.
Misschien is het ook mogelijk om wat duidelijker te communiceren naar de leden toe, daar kan in Afd. 5 best een stapje meer voor gedaan worden.