Het klopt dat het één van de zwaarste seizoenen is die ik heb meegemaakt, misschien was 1976 net zo, al niet zwaarder.
Ik weet nog goed dat we toentertijd nog nooit van een hitteprotocol hadden gehoord, laat staan dat daar over werd nagedacht.
Er waren ook geen weerkaarten en nog meer van die online informatie waar men nu over kan beschikken.
De mannen die toen beslisten of er gelost kon worden waren de convoyeur en zeg maar de grote regelaar op het thuisfront, bij ons in Afd C was dat Kleis Middelkoop.
Hoe dat er toen aan toe ging om tot een besluit om te lossen te komen kwam als volgt tot stand. Kleis zocht telefonisch contact met Cor Vroegindewey op Flakkee en daarna met Staf Dusarduyn in Groede, dan wist hij in ieder geval hoe het weer er uit zag tot de Belgische grens.
Vervolgens werd er geluisterd naar het Belgische duivenpraatje op de radio dat werd uitgezonden ieder uur na het nieuws.
In dit duivenpraatje werd dan een opsomming gedaan van de losplaatsen en het weer ter plaatse.
Als laatste werd dan de convoyeur geadviseerd om wel of niet te gaan lossen.
Maar in dat memorabele jaar werden er geen rare beslissingen genomen zoals de verantwoordelijken vorige week wisten te produceren. (zie mijn blog van vorige week)
Er werd gewoon zo vroeg mogelijk gelost als het warm werd.
Dat dit niet altijd de juiste beslissing was weet ik ook wel maar de duiven lossen half in de dag met 30 graden dan weet je bij voorbaat dat je iets verkeerd doet.
Tegenwoordig heb je zoveel middelen tot je beschikking dat je bijna alleen nog maar kan spreken van pure onkunde wanneer je willens en wetens de duiven in de problemen brengt.
Natuurlijk kun je zeggen “Daar moeten ze maar tegen kunnen” en dan heb je nog voor een gedeelte gelijk ook.
Maar inmiddels zijn we een duif aan het creëren die niet meer dezelfde is als die ik in 1976 op mijn hok had zitten.
ik bedoel hiermee dat als we nog iets meer regeltjes gaan verzinnen om te kunnen lossen op de eerder voorgenomen plek je alleen nog maar overdekt kan concoursen.
Eerst zijn we ze zoveel medicijnen gaan geven dat het nu een wonder is als je zonder problemen een heel seizoen af kan maken.
Dan is er besloten om ze als jongen duif alleen nog maar vluchtjes voor te schotelen waar een goed gedresseerde sierduif nog van naar huis komt.
Het is niet voor niets dat je de laatste jaren steeds meer en meer duiven verspeeld, het zijn niet alleen de roofvogels, windmolens en stroomdraden maar ook onze eigen selectie normen zijn heel erg vervaagd sinds dat jaar 1976.
Dat er op dit moment nog duivenmelkers zijn die zich van alle gangbare systemen niets aantrekken en echt hun eigen(wijze) gang gaan.
De man met het meest bijzondere eigen systeem is Belgische superkampioen Kurt Platteeuw.
Als je Kurt een keer ontmoet weet ik zeker dat hij bij u een onuitwisbare indruk achter laat, als je hem hebt gesproken is het aan u of u dit negatief ofwel positief heeft ervaren.
Nadrukkelijk aanwezig en dan vooral met het ventileren van ZIJN systeem, een systeem waarmee hij door zijn simpliciteit ieder ander systeem in de schaduw zet.
U moet weten dat Kurt zijn duiven speelt op de nationale vluchten in België vanaf Bourges 417 km tot en met Libourne 732 km.
Nu zult u zeggen wat is daar nu voor bijzonders aan, eigenlijk niet zoveel maar Kurt korft zijn duiven vanaf de eerste vlucht Bourges in en dan gaan ze zonder een week rust iedere week mee op zo’n nationale vlucht.
En dat werkt bij hem simpel ,de jaarlingen gaan wekelijks mee op een Bourges, Chateauroux, Issoudun of een Argenton en de meerjarigen gaan een stapje verder met de vluchten Limoges, Brive, Valence en Cahors.
Iedere inkorfdag wordt gewoon het hok leeg gemaakt, wat aanwezig is gaat mee.
Het is waar dat hij speelt met een grote ploeg. Zo was op Bourges alles mee en kwam de teller boven de 200 eenheden ouden en jaarlingen tezamen.
Een paar uitslagen van dit jaar met de oude duiven:
Bourges 21.075 duiven 9e-38e-88e
Limoges 10.381 duiven 4e-11e-17e-19e-28e-29e-51e
Argenton 13.103 duiven 4e-22e-25e-99e
Valence 6.089 duiven 1e-3e-4e-11e-13e-27e-42e-70e-85e-90e
Cahors 4.155 duiven 7e-10e-21e-30e-36e-40e-56e
Dat dit systeem niet voor alle duiven is lijkt mij duidelijk, ook bij Kurt gaat dit niet geheel zonder dat er een ploeg afvallers is.
Zo ging het oude duiven team week voor week van 127 naar 111 naar 93 en laatste vlucht 69.
Dat op de inkorfdag alle aanwezige duiven gewoon weer de mand ingaan ga ik u laten zien aan de hand van de uitslagen gemaakt door twee duiven.
De vaandeldrager volgens mij is op dit moment de B20-3022663, deze superduif won:
27-05 Bourges 417 km de 2590e prijs tegen 21.705 duiven
03-06 Limoges 615 km de 5e prijs tegen 10.381 duiven
09.06 Valence 681 km de 11e prijs tegen 6.089 duiven
17.06 Cahors 725 km de 7e prijs tegen 4.155 duiven
Dat Kurt geen concessies doet aan zijn systeem laat ik u zien aan de hand van de volgende duif, dit is de B20-3022369 deze won:
27-05 Bourges 417 km de 256e prijs tegen 21.705 duiven
03-06 Limoges 615 km de 2871e prijs tegen 10.381 duiven
09.06 Valence 681 km de 1e prijs tegen 6.089 duiven Nationaal
Dat er op de inkorfdag het hok wordt leeg gemaakt wordt duidelijk als u ziet dat op Cahors de nationale winnaar gewoon weer op de uitslag staat.
Er zijn er niet zoveel die zo’n duif weer in de mand zouden doen, voor Kurt de gewoonste zaak van de wereld.
17.06 Cahors 725 km de 679e prijs tegen 4.155 duiven.
Zo kan het dus ook en met succes want die 1e nationaal vanuit Valence was reeds zijn 10e nationale overwinning.