Vorige week heb ik geschreven hoe het er bij ons in Dordrecht aan toe ging in betere tijden. Het was niet altijd beter vroeger, maar er was in ieder geval een mooi aantal mensen dat duiven hield als hobby. Dat is door een veranderende samenleving drastisch achteruit gegaan. Daar kan je over blijven zeuren maar het is nu eenmaal zo. We zullen het moeten doen met de mensen die nog steeds lol hebben in de duivensport.
Vergeleken bij een jaartje of twintig geleden is de duivensport meer en meer een hobby geworden die zich om en rond het huis afspeelt, was je vroeger haast meer uren in het clubgebouw als op je duivenhok. Dat is wel voor een groot gedeelte over.
De computer heeft ook in de duivensport zijn intrede gedaan.. En daarmee ook veel werk uit handen van de werkers in de club genomen. Een ontwikkeling die al een paar jaar gaande is. In België zijn ze daar al een stapje verder mee. Daar proberen ze in ieder geval de computer op alle mogelijke manieren te gebruiken. Bij ons doen ze in hoofdzaak alleen aan software updates. Zou wel leuk zijn als er wat nieuwigheden zouden opduiken.
Wat ik bedoel met dat ze in België een stapje verder zijn met het gebruik van multimedia. Daar kun je bijvoorbeeld een nationale vlucht real-time volgen. Door een website in de lucht te hebben die alle meldingen op zo’n nationale vlucht rangschikt en vermeld. Dan ben je toch wel innovatief bezig. En dan is dit nog niet eens zo’n groot karwei om dat allemaal soepel te laten verlopen.
Moet ik er wel bij vermelden dat in tegenstelling tot ons in België je alle duiven moet aanmelden van een nationale vlucht. Bij ons is het net het tegenovergestelde. Wij zijn van lieverlee alle manieren van duiven aanmelden aan het verwijderen. Daardoor heeft de Belgische bond wel de mogelijkheid om op de dag van vliegen een mooi stukje duivensport promotie tentoon te spreiden. En dan niet wanneer de vlucht is afgelopen (compuclub) zoals bij ons, maar echt real-time. Als je niet gelijk aan de Belgisch/Franse grens woont kun je mooi volgen hoe laat je moet pakken om er een leuke wedstrijd van te maken. Als je niet helemaal weet wat ik met het bovenstaande verhaaltje bedoel raad ik u aan om komend vliegseizoen, wanneer er in België een nationale vlucht op het programma staat, eens te kijken op www.kbdb-online.be Deze nationale vluchten worden gevlogen vanaf eind mei. Minimaal één maar meerdere keren twee per weekend.
De jonge duiven op eigen hok doen het op dit moment prima. De eerste ronde maakt al rondjes om het huis. De tweede ronde is inmiddels ook al voor de vierde keer buiten. Die waren door aanhoudend slecht weer een beetje aan de oude kant. Daarom zijn er een paar reeds de weg kwijt geraakt. Hun TomTom zal niet zo goed zijn geweest. Geen probleem. Ik heb liever dat die nu vertrekken dan dat ik ze eerst een paar maanden moet huisvesten en dat ze dan alsnog het hazenpad kiezen. Volgende week ga ik eens afspreken met de veearts om ze te enten tegen paramixo.
De oude duiven zijn zoveel als mogelijk ook dagelijks buiten voor een uurtje, als het slecht weer blijven ze lekker binnen. En slecht weer vind ik, regen en/of harde wind. Ik moet niet zo nodig duiven hebben die gehard zijn. Daar zie ik totaal het nut niet van in. Of het moet zijn dat er dan onnodig sneuvelen alleen al door het trainen aan huis. Op dit moment de duiven op het vroegste uur uit laten is volgens mij ook niet aan te bevelen. En dan heb ik het over het aantrekken van roofvogels die
‘s-morgens vroeg op pad gaan voor een prooi. Daarom is rond half tien voor mij vroeg genoeg. Ik denk ook dat als je heel de winter door dagelijks je duiven uitlaat dit ook niet onopgemerkt blijft bij onze vrienden de roofvogels. Is daarom des te meer een reden om je duiven in de winter niet uit te laten.
Goede avond,
Zoals altijd zondag avond 20.00 uur jou stukje gelezen altijd goed.
Op VNCC moet je ook je duiven melden en deze kun je life volgen.
Dit is leuk je apad aan en hopen dat lang boven aan blijft staan.
Volgens mij wil de NPO die kant ook op , alleen moeten alle klokken aan gepast worden, maar er kan geen geheugen meer bij in.
Het handmatig bestatigen van duiven op nationale vluchten in Belgie is nodig, daar er mensen(computerspecialisten) op de KBDB zetel geweest zijn die aangetoond hebben dat er inderdaad kan gefraudeerd worden met electronische klokken.
Tot dit niet 100% fraudevrij is zal het systeem niet veranderen.