Is een vak apart geworden of je moet gewoon veel geluk hebben.
Als je nergens naar kijkt en gewoon in het wilde weg gaat opleren kom je volgens mij best wat problemen tegen.
Harde wind is volgens mij nooit een voordeel om te starten met onervaren spul.
Mijn ideale startmoment is als het een beetje bewolkt is plus niet teveel wind en uit welke richting de wind waait vind ik onbelangrijk.
Als ze dan eenmaal een paar keer zijn weggeweest maak ik mij niet zo druk meer over het weer, ze zullen uiteindelijk op de vluchten ook van alles tegen komen.
Dat training ook voor andere lezers best een ding is waar veel over nagedacht wordt is een feit.
De redenen dat er van de ene losplaats meer verliezen te noteren zijn als van andere plaatsen is ook een feit, waar dit dan weer door komt is een raadsel en veel theorieën zijn er dan op los te laten.
In mijn stukje van een paar weken terug vermeldde ik het redelijk groot verlies van een aantal jongen van een training vanuit Breda en daar werd op gereageerd door een meedenkende lezer.
Hij stuurde een email waarin hij de mogelijke redenen van de verliezen uiteenzette.
Het is en blijft natuurlijke een theorie waar wel enige ervaring aan vooruit is gegaan maar om nu te zeggen dat dit DE oplossing is……
Wat je natuurlijk wel kunt doen is gewoon met deze bevindingen rekening houden en die niet bij voorbaat als onzin kwalificeren.
Ik weet uit ervaring dat de training vanuit Breda bijna altijd verliezen oplevert, waarom is mij niet echt duidelijk maar wie weet is dit de reden.
Ga onverkort zijn email hieronder plaatsen en doe er u voordeel mee.

Goedemorgen Kees,

De duiven gelost op parkeerterrein de gouden leeuw zijn vlak voor de dubbele hoogspanningskabels gelost (rode en blauwe kabels).

Dit kun je zien op de netkaart door in te zoomen op de locatie: https://data.rivm.nl/apps/netkaart/ (de netkaart kun je het beste op je desktop PC bekijken, niet op je telefoon)

Als je kijkt op de netkaart zie je dat de duiven gelost vanuit Breda, vlak achter de hoogspanningskabels gelost zijn en totaal over 3 kabels moeten waarvan dus een met dubbele kabels (rode en blauwe).

Met de tegenwind – wat we de afgelopen weken steeds hebben – is dit een behoorlijke hindernis voor jonge onervaren duiven om erover te durven.

Vogels en dus ook jonge duiven ervaren de hoogspanningskabels als een muur waar ze tegenop ‘denken’ te vliegen. Dit komt door de enorme elektrische lading die door de kabels getransporteerd wordt.

Ze moeten dus leren dat dit geen muur is maar dat ze er gewoon overheen kunnen vliegen. Door ze hierin goed te begeleiden help je ze deze hindernis te overwinnen.

Nu zal jij zeggen dat ze vanaf Zeven Bergschenhoek ook over een hoogspanningskabel (rood) moeten.
Dat klopt en de enige verklaring dat ik hiervoor heb is dat ze deze hindernis hebben kunnen nemen met een aanloop en dat het al dicht bij huis is.

De reden waarom ik je schrijf is omdat ik jouw stukje mbt verliezen herkende in het opleer proces. Bij ons ging het ook namelijk ook steeds hetzelfde.
Tot 30km ging het perfect totdat ik verder ging, toen ging het steeds mis met behoorlijke verliezen tot gevolg.

Wat wij nu doen is het juiste moment uitkiezen om over de eerste hoogspanningskabels te gaan. Dat is met stevige zuid westen wind van achter en oude duiven mee.
Dit gaat steeds goed en sinds dien geen noemenswaardige verliezen meer tijdens het opteren.

Steven van Breemen attendeerde mij hier op en ben hem hier nog eeuwig dankbaar voor.

In jouw geval zou je het als volgt kunnen doen.
Een aantal keer lossen bij de gouden leeuw.
Als dat goed gaat met stevige wind van achter en oude duiven mee lossen t.h.v. de Kuil langs de A16 dus net voor de blauwe hoogspanningskabels bij Breda.

Op deze manier hebben ze een aanloop naar de dubbele blauwe/rode hoogspanningskabels om eroverheen te geraken. Ik vermoed dat daar het euvel zit.

Succes met het opleren van de tweede ronde! Ik hoop dat je er baat bij hebt!

Hier nog een link naar wetenschappelijk artikel dat e.e.a. onderbouwd:

What does a power line look like? To humans, they don’t look like much—just strands of metal draping from towering poles. But for many animals, they’re terrifying.
https://www.pbs.org/wgbh/nova/article/power-lines-look-like-terrifying-bursts-of-light-to-animals/

En een video gemaakt met speciale UV camera dus wat vogels dus zien: https://www.youtube.com/watch?v=rLrP9mck7eM&t=122s

Probeer het anders maar eens uit, niet geschoten… Ik hoop dat je er geluk mee hebt!

Groeten en succes: Hans

Tot zover het relaas van deze meedenker en zoals hij ook schrijft NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS.

Op eigen hok
waren we zeer benieuwd hoe het deze week zou gaan op de wedvlucht vanuit Niergnies.
Er was ook de mogelijkheid om deel te nemen aan de eerste dagfondvlucht van dit jaar vanuit Vierzon maar die hebben we aan ons voorbij laten gaan.
Zo was heel de ploeg mee op de vitesse vlucht, 35 stuks in totaal.
Weer prachtig duiven (melkers ) weer en opnieuw een test hoe je er voor staat.
Terwijl de duiven moesten komen was het toch een kleine teleurstelling dat we opnieuw wel een enkele minuut tekort kwamen op de allervroegste duiven.
De duiven kwamen zeer vlot en zagen er prima uit en de uitslag is achteraf gezien niet slecht maar zoals onze Chinese vriend zou zeggen: Result its SO-SO.
In de kring Drechtsteden tegen 2046 duiven: 33-34-42-46-79-85-87 etc en 28 prijzen van de 35.
Op naar de volgende week dan hebben we weer een mooi vluchtje vanuit Melun voor ons 370 km.