Dat wordt tegenwoordig op alle fronten gedaan. Voor de één een zegen maar voor een ander maar moeilijk bij te benen. Het begon deze week in België alwaar men half in de week al besloot om gezien het te verwachten weer op zondag de snelheid-vluchten een dag te vervroegen naar zaterdag. Heel mooi als je dit kan bewerkstelligen. In Holland gaat dat niet lukken omdat het vervoer bij ons anders is geregeld. Een dag vervroegen van de snelheid-vluchten was een prima beslissing. Dat kun je uiteraard alleen maar achteraf zeggen. Maar de vooruitzichten waren nu eens prima gedaan. Want op dit moment (zondagavond) hebben we toch een bijna hele dag regen achter de rug. Gisteren was het ook niet alles maar we konden wel concoursen.
In Brabant heeft men ook gedacht te anticiperen op dit besluit. Er werd besloten om zo maar 40 kilometer korter te gaan vliegen. Geen Morlincourt maar Peronne, alwaar al een konvooi duivenwagens stond. Dat niet iedereen dit een goed besluit vond stond op een druk bezochte website als volgt:
In het geval van Brabant 2000 is dat dus altijd korter bij huis. Volgende week Creil kunnen we dus ook alvast afstrepen. Doordat de Belgen ook ineens flexibel gaan zijn, moeten wij oprotten van de losplaats.
Waarom wordt er dan niet uitgeweken naar een soortgelijke afstand of iets verder?
Nu staan ze in Peronne, waar heel Zuid-Holland voor ons staat om te lossen. Aangezien ze daar tegenwoordig wachten tot het weer 100% perfect is, en wij op hun moeten wachten, komen we vandaag niet los.
Waarom niet Pont-Sainte-Maxence? Ze hadden gelijk met Zeeland kunnen coördineren, amper 40 km verder. Het begint dus al vroeg, dat gedonder. Hopelijk blijkt vanavond dat ik het niet bij het juiste eind had, maar ik vrees het ergste.
De man heeft wel een heel klein beetje gelijk als het gaat over het voorzichtig lossen van de Zuid-Hollandse duiven. Toch wel een heel groot verschil met nog maar een paar jaar terug toen Zuid- Holland er om bekend stond een risicootje niet te verafschuwen. Maar na een paar wisselingen in de lossingscommissie is er duidelijk een andere wind gaan waaien. Nu zijn we het braafste jongetje in de klas geworden. Als er maar één moeilijk woord voorkomt in het weerbericht blijven de containerdeuren dicht. En dan krijg je van die taferelen als vorige week dat uitgerekend op de warmste dag tot nu toe er al gelost werd om 8.30 uur en de Zuid-Hollandse duiven op dezelfde losplaats bleven staan tot rond het middaguur. Gisteren was het weer van dat weer waarop de Zuid-Hollandse duiven bij voorbaat niet makkelijk aan vliegen toe zouden komen, dacht ik. En in eerste instantie zag het er ook naar uit dat dit ging gebeuren. De lossingscommissie meldde op de website dat er werd gewacht en nieuwe berichten zouden volgen om 10.15 uur. Dan een appje wat meldde dat er op de website van Brabant 2000 stond vermeld dat de duivenwagens van Afd 5 in gereedheid werden gebracht om te gaan lossen. Dit was nog ruim voor 9.00 uur. Kon het moeilijk geloven en deed dit af als NEPNIEUWS. Maar niets was minder waar, er werd inderdaad al om 9.00 uur gelost. Vind dit prima, zeker als het weer een beetje twijfelachtig is ( en dat was het gisteren ). De reden dat ik dit prima vind is, bij probleempjes op de vlieglijn kunnen de duiven beter heel de dag voor de boeg hebben in plaats van maar een paar uren door het lange wachten op de losplaats. Het werd uiteindelijk voor de winnaars een prima vlucht. Voor de overige deelnemers kan ik me zo voorstellen dat je niet graag je duiven staat op te wachten in de motregen.
Dingen die opvallen…..
Ik kijkt altijd op de website van de compuclub hoe het in de andere afdelingen is gegaan. Alle afdelingen op deze zaterdag vliegen van relatief korte afstanden. De eerste duiven maken een snelheid van 1718 mpm in de ene afdeling t/m 1902 mpm in andere afdelingen. Daarnaast in iedere afdeling een gelijkmatig verloop, gemiddeld als de snelheid met 50 mpm is gezakt zijn er toch ook wel 50 duiven geconstateerd.
Maar in één afdeling vliegt men een vluchtje van goed 200 kilometer. Gelost in twee verschillende rayons op dezelfde plaats. De eerste lossing om 8.00 uur, daar maakt de eerste duif 1829 mpm en precies hetzelfde beeld als in alle andere afdelingen. Dan worden om 8.15 uur de duiven van het andere rayon gelost, en nu komt het: de eerste duif hier maakt 2144 mpm en het verschil in snelheid tussen de eerste 50 duiven is maar liefst 280 mpm. Komt ook nog bij dat de eerste ploeg duiven allen uit dezelfde vereniging zijn. Je zou haast denken dat er een mandje van de tweede lossing in de eerste lossing is terecht gekomen. Maar dit is maar een gedachte.
Op eigen hok heb je wel eens een goede uitslag en heel soms een heel goede uitslag, maar ook wel eens een slechte uitslag. Maar deze week werd het een héél slechte uitslag.
Om het maar zeer kort te houden 56 duiven en precies 12 prijzen in het samenspel.
Broer Ton bevestigde wel weer zijn goede spel van de vorige weken, hij won in de club tegen 672 duiven 2-4-5-13-18-20 enz In het samenspel tegen ongeveer 4000 duiven de 4e prijs.
Gelukkig met dit toch wel troebele weer waren er weinig tot geen verliezen.
Hoi Kees,
Dit stond er te lezen op de site van afdeling 10:
28-04-2018:
Helaas zijn er van de Zuid-Groep enkele manden met duiven ontsnapt. De mandnummers zijn genoteerd en de betreffende verenigingen zijn ingelicht.