Iets wat redelijk tot goed werkt daar moet je vanaf blijven, maar in de duivensport is het geloof ik voor bestuurders een noodzaak of pure onkunde om wat goed werkt toch te veranderen.
Nu denk ik de laatste tijd toch steeds meer en meer dat wij opgescheept zitten met bestuurders die er puur alleen maar zitten om er te zitten.
Eigenlijk zouden deze mensen beter hun (vooral) verborgen talenten beter kunnen ontplooien in plaatselijke politiek en/ of misschien wel beter in de Haagse politiek, daar kun je in ieder geval niet veel meer schade aanrichten dan dat er nu gebeurt.
De reden dat ik deze nogal kritische regel aan het papier hebt toevertrouwd is nadat ik heb gelezen bij het NPO nieuws over het voorstel gedaan aangaande het nieuwe vliegprogramma.
Afgelopen drie jaar hebben we een redelijk goed te gebruiken vliegprogramma gehad, meestal tot volle tevredenheid van de massa.
Waarom moet daar dan zo hoognodig weer verandering in komen.
Met wat de bestuurders ons nu weer voorschotelen daar zit niet heel veel verschil in met het vorige programma maar ik vraag mij af waarom als het best goed werkt er zo nodig weer wat moet verschuiven of helemaal moet ophouden te bestaan.
Volgens mij ben je er als bestuur voor om het duivenspel te bevorderen niet om het helemaal naar de kloten te helpen.
Vind je het laten organiseren van wedstrijden maar bijzaak ga dan lekker besturen bij de biljartclub of zoiets.
Wat ook zo raar is, iedere keer moet de meerderheid inboeten aan wedstrijden voor een probleem wat niet bestaat en wordt er bij onze extreme sporters niets maar dan ook echt niets in de weg gelegd om hun sport te beoefen, zo zou er eigenlijk ook met de meerderheid moeten worden omgegaan.
Als ik de twee vliegprogramma’s naast elkaar leg zit er voor de modale speler het volgende verschil in het verschiet:
In 2023 werd er gestart op 1 april met africhten, dat gaat in 2024 twee weken later worden.
Vergeleken met 2023 staat erin 2024 één vitesse vlucht minder op het programma.
Voor de midfond zijn 6 vluchten gepland, dat is er opnieuw één minder dan in 2023.
En om alles maar gelijk te trekken stonden er in 2023 zes dagfond vluchten op het programma en ook hier voor 2024 één minder en gaan we naar vijf.
Dat maakt in totaliteit voor de oude duiven het inleveren van twee weken en drie vluchten.
Door het late starten in april is er geen mogelijkheid om wat voor reden ook een keer te passen.
Nogmaals WAAROM.
De jonge duiven zijn er ook nog en daar is voor ons op papier gezet:
In 2023 waren er 9 vluchten van 100 t/m 210 km waarop je jongen kon inkorven.
Daarnaast stonden er op het officiële jonge duiven programma 7 vluchten van 270 t/m 440 km.
In 2024 wordt dit 8 vluchten tussen 100 en 250 kilometer plus 4 vluchten tussen 300 en 440 kilometer en o ja we gaan ook een weekje later starten.
Is er dan helemaal niets goed hoor ik u al zeggen, ja zeker wel.
Ik vind persoonlijk de mogelijkheid om op de jonge duiven midfond vluchten ook een concours te maken voor oude duiven zeker een pluspunt.
Zoals de lezers van mijn stukjes wel weten vind ik zelf dat er nooit genoeg vluchten zijn, ik maak uiteindelijk zelf uit waar ik wel of niet aan mee doe.