Misschien is het een idee om het vliegprogramma wat simpeler te maken.
Al dat gezeur over vluchten in een bepaald tijdsbestek te spelen omdat er dan waarschijnlijk meer of minder duiven worden verspeeld.
Zou het niet beter zijn als je daar zelf over kon beslissen? Het is toch niet van deze tijd dat alle duivenmelkers in een keurslijf worden gedwongen dat de meeste niet eens willen.
Of is het misschien zo dat ieder voor zich wil beslissen wanneer en welke vlucht hij wenst te vliegen en dan vooral op data dat het hun uitkomt.
Maar daar is wel een andere mindset voor nodig.
Iedereen is bezig met modernisering van de duivensport, maar ze schieten met de zelfde snelheid in een stuip als er echt vernieuwd moet worden.
Een voorbeeldje: In de huidige duiven media (krantjes en websites) wordt er bijna nooit meer gesproken over het ouderwetse Generaal kampioenschap.
Het Generaal kampioenschap, echt een ouderwetse en achterhaalde manier van goed spel waarderen, dat is mijn mening.
Maar bezoek eens een vergadering waar het vliegprogramma moet worden vastgesteld. Als daar maar een kleine poging wordt gedaan om een verandering in aan te brengen die een vlucht meer behelst op jaarbasis wordt je gelijk terug geroepen omdat dan de kleine melker niet meer kan meedoen voor het Generaal kampioenschap.
Dit soort discussies moet je eigenlijk niet meer willen.
Wat je ook zou kunnen doen is een programma aanbieden waarin iedereen zich kan uitleven.
Allereerst moet je als bestuur willen dat je zoveel mogelijk mensen hun plezier gunt.
Ten tweede moet het voor de liefhebber duidelijk zijn dat hij een heel seizoen plezier aan zijn duiven kan beleven in de discipline die hij graag speelt.
Heel toevallig schrijft Willem in de Duif deze week wat zijn gedachten en verschillen zijn omtrent vliegprogramma’s.
Mijn idee over een ideaal vliegprogramma is als volgt:
Starten begin April en dan het hele seizoen tot en met de laatste vlucht in September de ene week 100 km en de andere week 200 km, kun je het hele jaar instromen.
Vanaf begin Mei twee keer 300 km en dan achtereenvolgens 500 km 300 km 500 km 300 km ook tot het vliegseizoen is afgelopen.
Wanneer je een 100 km week hebt vlieg je ook 300 km, en als er 200 km op het programma staat doe je 500 km.
Het marathon programma is van een heel andere orde en hoef je niet te integreren, die redden zichzelf wel.
Jonge duiven mag je vanaf begin Juni op de vrijdag (vitesse) vluchten inkorven en vanaf eind Juli ook op de donderdag (midfond) vluchten.
in deze periode 500 km vervangen voor Fontenay bijvoorbeeld.
Al deze vluchten aparte uitslagen maken voor oude, jaarlingen en jonge duiven naar Belgisch voorbeeld.
Het betekend iedere week meer winnaars en iedere week meer tevreden liefhebbers.
Voor kampioenschappen moet een ieder samenspel voor zichzelf maar uitmaken welke vluchten ze wil tellen, keus genoeg.
Vooral het gevoel van geen betutteling en zelf kiezen wat je wel of niet wil spelen vind ik een voordeel.
De duivensport bestaat vooral uit wat oudere lotgenoten die zelf heel goed weten wat ze willen en niet staan te springen als er van alles van ze wordt afgenomen door luidruchtige Facebook terroristen en Wannabee duivenmelkers met nul ervaring.
Lekker iedere week met duiven spelen, niet meer en niet minder.
Goed idee, misschien moet er de schaaf nog even langs, maar is een begin.
Mooi dat er mensen buiten de vaste lijntjes durven denken en het ook nog naar buiten brengen.
Zelf ben ik voor een 4-wekelijkse cyclus van vitessevluchten met vrijdaginkorving, b.v.
week 1 — 100km
week 2 — 160 km
week 3 — 240 km
week 4 — 300 km
Deze cyclus elke 4 weken herhalen tot einde seizoen. Daarnaast kunnen dan op donderdag de mid- en dagfond, alsmede de langere vluchten voor de jongen vervlogen worden.
Van elke cyclus van 4 vluchten zou een eindstand gemaakt kunnen worden. Zo kun je makkelijk met vakantie, kunnen duiven opnieuw ingespeeld worden en kunnen de fondliefhebbers hun duiven lappen met 1 nacht mand
groet en succes!