Dit jaar was het voor de lossingsverantwoordelijken een groot gedeelte van het vliegseizoen onmogelijk om fouten te maken.
Vele weken achtereen was het op zaterdag prachtig vliegweer, in deze periode kon zelfs Jules de Korte zonder problemen de duiven lossen.
Maar op een gegeven moment werd het weer niet geheel meewerkend en gelijk was het foute boel en moesten de verantwoordelijken kleur bekennen en dit werd van onzichtbaar tot pikzwart.
Ik bedoel hiermee dat het wel duidelijk werd dat deze mensen er vooral op uit waren om geen fouten te maken en het beslist niet hun bedoeling was om kosten wat kost de duivenliefhebbers een wedstrijd voor te schotelen.
Fouten voorkomen was het credo en de rest was bijzaak.
En wat dan nog het ergste is, ze geloven werkelijk dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat wij (de duivenmelkers) maar naar hun moeten luisteren en dan komt het goed.
Maar ik denk dat door hun handelswijze ze bewijzen er werkelijk geen snars van te begrijpen wat ze ons (de duivenmelker) proberen wijs te maken.
Ik zou deze mensen de raad willen geven, ga eens met een ploegje echte duivenmelkers om de tafel en laat die eens aan u uitleggen waarom zij vinden dat er iets gruwelijk fout gaat op dit moment.
Een paar voorbeeldjes waarom ik vind dat het anders kan:
Toen het echte warme weer zijn intrede deed werd er voluit op de rem getrapt en besloot men om alle vluchten dat weekend af te lassen.
Dit had net zo makkelijk anders geregeld kunnen worden, bijvoorbeeld naar Belgisch voorbeeld een kort vitesse vluchtje door laten gaan.
Een Lennik ( voor ons goed 100 km ) om 7 uur los, om 9 uur wedstrijd gedaan en een uurtje later de klep dicht, daar hebben dan best een hoop liefhebbers plezier aan en bijna risicoloos.
Maar nee, er werd gekozen om bij voorbaat geen fouten te maken en alles werd afgelast.
Toen werd er een vlucht uitgesteld naar de volgende dag.
Waarom ? Het was bewolkt.
Een nieuw fenomeen heeft zijn intrede gedaan, zelfs met bewolking gaan de lossings verantwoordelijken aan de handrem trekken.
Het moet toch niet gekker worden, maar je moet het ze nageven er werden opnieuw geen fouten gemaakt.
Vervolgens gaan we vliegen vanuit Fontenay, de enige vlucht boven de 400 km met de jonge duiven op het officiële vliegprogramma.
Toch nog de mogelijkheid om de selectie door te voeren en de duiven wat ervaring op te laten doen.
Op zaterdag kon opnieuw gelost worden en wanneer het weer dit niet toelaat dan is het zo.
België vloog op deze dag vanuit Chateauroux met de jonge duiven maar dit terzijde.
Terug naar onze afdeling, deze meldde op hun website dat de duivenwagen 125 km terug was komen rijden en uitwijkt naar Pont st Max.
De reden was dat men niet dacht voor tien uur te kunnen lossen in Fontenay, dit klopte maar wel gingen de duiven van Oost Brabant om 10.30 los in Orleans.
Maar het voornaamste was opnieuw geen fouten gemaakt.
Dat de jonge duiven de broodnodige ervaring gaan missen is niet belangrijk.
Gelukkig stond er bij ons nog een attractie vlucht vanuit Fontenay op het programma dus konden we de gemiste kans alsnog goed maken.
Maar dat was buiten de waard gerekend.
Op woensdag werd besloten deze vlucht af te gelasten.
Reden: hij telde nergens voor, de weersvooruitzichten waren super slecht en bovendien zou de deelname gering zijn.
Dat het weerbericht slecht weer verwachte was waar maar dan nog, laat de liefhebbers zelf beslissen of dat een reden zou zijn om niet mee te doen.
En dat de deelname gering zou zijn was een aanname die nergens op gestoeld was.
Zo is er bij ons in de kring nooit geïnformeerd wat de deelname zou zijn.
Maar opnieuw werden er geen fouten gemaakt.
Toch hebben meerdere afdelingen gewoon hun vluchten laten doorgaan en nergens werden er problemen ondervonden.
Dat de duiven een beetje de buien moesten omzeilen is toch niet zo bijzonder en dat is ook weer een beetje ervaring opdoen die onze jongen opnieuw werd ontzegd.
Alles bijeen toch een rare gang van zaken.
Onze jonge duiven hebben al met al drie vluchtjes van 300 km gevlogen plus wat vitesse vluchtjes en that’s all, volgens mij een wat schamele opleiding.
Misschien heb ik ongelijk en hebben we geen problemen volgend jaar met de jaarlingen aangaande iets teveel verliezen als het maar enigszins tegen zit.
Hoe heeft het zover kunnen komen.
Maar… zopas het concept vliegprogramma voor 2023 gelezen en zowaar er gaat eindelijk geluisterd worden en zijn we geen roepende in de woestijn meer.
De jonge duiven vluchten gaan weer een paar weken eerder van start en zo zal er weer een mooi aantal vluchten op het programma 2023 staan.
Want zoals het afgelopen jaar 2022 is gegaan met de jonge duiven is niet echt bevorderlijk om nu eens een mooi uitgeselecteerd ploegje jaarlingen mee over te houden.
Ben er ook bang voor dat volgend jaar bij de eerste de beste probleempjes op de terugweg er veel jaarlingen door de mand vallen, maar dat is voor 2023.
Mooi dat ons afdelingsbestuur nu eens niet hun oren laten hangen naar de betweters die in de winter boven komen drijven en hun ongefundeerde theorieën door onze strot willen duwen.
Nu nog de lef om een Orleans op het programma te zetten en je zal mij de voorlopig niet meer horen, maar zoals de Engelsen zeggen dat zal wel Wishful Thinking blijven.