Mijn laatste blog ging over het verschil van behandeling wanneer je fondspeler bent of wanneer je je vertier haalt uit de vitesse midfond. Zoals verwacht voelen de fondspelers zich gelijk aangesproken maar die hebben zoals altijd gebeurd, weinig te vrezen. Bij hun gaan er geen vluchten van het programma gehaald worden. Daar worden in eerste instantie de jonge duiven vluchten voor gebruikt en wanneer die op zijn dan zijn de korte vluchten voor de oude duiven aan de beurt. Fondspelers zijn een ander soort duivenmelkers krijg je dan te horen. Die zijn gauw tevreden. Ja ammehoela, die moeten geen vluchten inleveren. Wat wel waar is, dat er met de fondvluchten best wat flexibeler wordt omgesprongen. Die laten de duiven gewoon staan tot het wel goed weer is om te lossen. Die hebben er ook geen moeite mee dat de duiven op een doordeweekse dag thuiskomen. Als er bij de vitesse/midfond in het vluchtseizoen wat verkeerd loopt kunnen ze het bijna niet anders oplossen dan de vlucht maar in te korten of erger nog gewoon afgelasten. Zoals in België gewoon de boel één of twee dagen opschuiven daar hebben ze bij ons helemaal nog nooit van gehoord. Zal best een boel geregel zijn maar je maakt mij niet wijs dat wij niet kunnen wat de Belgen wel kunnen. Weet je wat wij wel veel beter kunnen dan de Belgen, in de winter regeltjes verzinnen (waar dan weer niets mee gedaan wordt).
Om nog even terug komen op de vluchten Narbonne en Cahors van afgelopen maandag. Dat beide organisaties er goed aan hebben gedaan om geduld te oefenen totdat het weer was zoals het behoort te zijn om duiven te kunnen lossen heeft heel goed uitgepakt. Ik was echt bezorgd hoe dat deze duiven met het tropenweer waren omgegaan. Mijn grootste verrassing zat hem in de goede conditie waarin de duiven verkeerden op het moment van thuiskomst na een week in de wagen met die verschrikkelijk hoge temperatuur te hebben vertoefd. Blijkt eens te meer dat het mand zitten (mits ze goed verzorgd worden) geen of weinig invloed heeft op het verspelen van duiven. Wat wel veel invloed heeft is de onkunde van de mensen die het sein geven om te lossen. Vooral het IWB heeft in dit opzicht meermaals laten blijken hierin topscorer te zijn. Ook het wel of niet lossen van Orange heeft een advies van dit instituut meegekregen. Denk ik dan toch.

Vriend Jos was heel bezorgd dat ik misschien wel de fondspeler in een verkeerd daglicht wou zetten.
Hij stuurde maar liefst twee berichten met het bewijs dat het dit weekend prima was verlopen.
De eerste was:

Hoi Kees

Uit het verloop van Narbonne en Cahors blijkt maar weer eens dat oude fonduiven er geen enkel probleem mee hebben om met dit hete weer vervoerd te worden. gewoon GEDULD tot het weer goed is en we hebben hier twee prachtvluchten gehad. Misschien wel de snelst verlopen vluchten van dit jaar. Bij ons in Noord Holland Narbonne eerste prijs 6.40 uur laatste 10.20.
Ook Cahors gister avond 20.30 eerste vanmorgen 10.30 de laatste. Met 50 % jaarlingen in de mand. Wil je nog betere vluchten?
Wat betreft Orange die waren zo gelost dat ’s avonds in het onweer kwamen.
Dus laat alstublieft IWB en WOWD zich alstublieft niet met de fondvluchten bemoeien.

Even later liet hij nog volgen:

Narbonne en Cahors SUPER verlopen in Noord Holland.
Narbonne In het NIC Alkmaar concoursduur van 6.40 tot 9.56 uur. Op een afstand van 1050-1125 km.
Cahors concoursduur van 20.32 ’s avonds tot 8.40 ’s morgens. En dit met 50% jaarlingen in de mand. Afstand 950-1025 km
Dus geen last van de hitte tijdens het vervoer( een WEEK in de mand) en genoeg geduld om te lossen als de omstandigheden goed zijn.

Als antwoord hier op wil ik Jos toch wel gerust stellen. Het is beslist niet mijn bedoeling om jullie spelletje onderuit te halen. Mijn bedoeling met dit stukje is om de besluitvorming tussen deze twee spelsoorten een beetje tegen het daglicht te houden. Vergelijken met elkaar is bijna niet mogelijk maar een gelijke behandeling kan je er wel op los laten.